LUK×

NYHEDER 2009

Sidste nyt - tir d. 1. december af Lene Balje
Julefrokost og Nytårskur
December måned har budt på et par sociale arrangementer, som har været godt besøgt af roklubbens medlemmer. Sidst i november stod den på julefrokost, hvor vi hyggede os med mad og drikke, samt en enkelt dans. Blev det ikke også lidt sent inden der blev lukket og slukket?
Nytårskuren var som vanligt den 31. december fra kl. 14 - 15, hvor der stod æbleskiver og gløgg på programmet. Igen var der fuldt hus med medlemmer og familie. Der var i den anledning en overraskelse på tapetet - idet vi har fået lovning på et pænt økonomisk tilskud fra et par fonde. Tusind tak! Et rigtigt godt nytår til alle medlemmer og på gensyn i det nye år - Vel roet!
Sidste nyt - søn d. 1. november af Lene Balje
Motionsturneringen
Lottoheldige - IGEN!
Motionsturneringen er opgjort for i år, og Varde Roklub placerer sig på 1. pladsen i 3. division med et gennemsnit på 304 roede km pr. roer. Det udløser en præmie på kr. 750,- til klubkassen. Statistik for alle roklubber og rapportager kan ses på www.roning.dk under motionsturnering.
Sidste nyt - tor d. 1. oktober af Lene Balje
Vinterklargøring
På denne sidste dag i oktober 2009 mødte 15 friske roere op for at vinterklargøre huset, området og bådene. Der blev vasket, fejet, revet og poleret, så vintersæsonen nu kan begynde med indendørsroningen på de 4 roergometre, som står klar i bådhallen. Denne lørdag blev også dagen, hvor den første afdeling af 8GP-roningen blev afholdt. Det er glædeligt, at så mange mødte op for at deltage. Vi glæder os til at intensivere træningen, så muskler og kondi kan blive forbedret til næste omgangsmile Vi ses til træningen mandage og onsdage fra kl. 19.
Løvfaldstur
I regn og blæst - og mere blæst tager roklubben ud!

Når der står løvfaldstur i kalenderen, ja så skal vi jo på løvfaldstur. På Varde Å kan man jo ALTID ro, uanset vejr og vind. Så 8 roere (hvorfor mon dog der ikke kom fleresmile brugte ca. en halv time på at votere om, hvorvidt vejret skulle forhindre os i at tage afsted på den planlagte tur. Det blev således til en tur med en enkelt 4-er og en enkelt 2-er op af åen i pæn fart - med vinden i ryggen (ca. 15 s/m vind) dog uden flag, da vandet stod så højt, at vi muligvis ikke kunne passere et par af broerne uden at skulle lægge flaget (og mandskabet) ned. Det gik! Egentlig bedre end forventet - for udover blæsten blev det kun til nogle enkelte byger - og faktisk også lidt sol undervejs. Vi roede op til Ny Vagtborgbroen - tog en enkelt pause - vendte stævnen hjemefter igen - og mente, at vi havde fortjent vores madpakker, da vi kom tilbage til roklubben. På billederne, kan man jo ikke se hvordan det blæste - MEN vi havde faktisk en god tur. Husk vi ror hver søndag kl. 10, så du kan nå det endnusmile
Sidste nyt - tir d. 1. september af Lene Balje
Langtur Kolding Fjord
I kalenderen den 12.-13. september stod der langtur til Kolding Fjord. 12 varderoere mødtes således lørdag kl. 9 i Kolding Dame Roklub, hvor vi var så heldige at kunne låne både og klubhus. Efter et dejligt morgenmåltid lagde 4 2-årers fra kaj med retning mod Lillebælt. I dejligt solskin og med vinden i ryggen gik det ud af fjorden, forbi Skærbækværket(det lugter fælt), ud i Lillebælt og vupti landede vi ved Middelfart Roklub, som ligger lige midt imellem de to lillebæltsbroer. Vi fortøjrede bådene ved broen og gik i land for at nyde vores medbragte madpakker. Imens vi spiste dukkede en 4-årers middelfartbåd op og lagde også til ved broen. De venlige mennesker fra Middelfart var utrolig gæstfrie og bød os bl.a. på rigtig "lagerøl". Efter frokosten gik turen igen mod Jylland og op under den nyeste Lillebæltsbro - et fantastisk syn fra en lille robåd! Turen gik herefter igen mod Kolding med en lille kaffepause ved "Mågeklattebroerne" - og herefter med en strid vestenvind lige mod os, så vi måtte finde de gode rugbrødsmotorer frem. Lørdag aften foregik således: Mændene i bad - pigerne i bad - de huslige dækkede bord og lavede mad - alle spiste - hygge - sang - pjat - irsk kaffe - mere vin - godnat. Søndag ville vi i første omgang have roet til Løverode - MEN vinden var rigelig frisk, så vi valgte at sende 2 både ind i havnen og op af åen. De andre 2 både gik ud på nordsiden af fjorden med det mål at gå ind i vigene og stikke en tur over til Løverode - men da vi kom ud på åbent vand var det ikke hyggeligt mere, så vi vendte om igen og tog i stedet en tur tilbage til havnen og op i åen. Vi sluttede med fælles frokost i KDR, hvorefter vi pakkede sammen og vendte næsen mod Varde igen. Tak til alle deltagere for en dejlig roweekend - og speciel tak til KDR for gæstfriheden og lån af både og hus.
Åbent hus i roklubben
Onsdag den 2. september holdt roklubben åbent hus, som et tiltag i forbindelse med kulturugen - et hold roere var sendt på Varde Torv med en 4-åres inrigger til udstilling og ved klubhuset sørgede instruktører for at interesserede kunne få en gratis prøverotur på åen. Ved klubhuset fik vi besøg af en god håndfuld nysgerrige forhåbentligt nye roere, som fik prøvet roning i 4-årers inriggere. De klarede det alle rigrig godt. Lærte hurtigt de vigtigste komandoer og at det går bedst når man ror i taktsmile Vi håber at se dem alle igen, når roskolen 2010 starter engang i april. På gensyn!
Sidste nyt - lør d. 1. august af Lene Balje
Langdistance - Ringkøbing
Næsten halvdelen af Varde roklubs aktive roere drog lørdag den 22. august tidlig morgen mod Ringkøbing for at deltage i årets langdistancekapronings sidste seance. Fire vardehold var tilmeldt i klassen 10 km åben mix. Vejret kunne vi ikke klage over - ej heller vind eller bølger, så det var op til de enkelte rugbrødsmotorer at stille på de tilbageværende parametre. Det resulterede så i følgende placeringer: 6. - 13. - 14. - og 16. plads (ud af 16 hold smile så der er plads til forbedringer over hele linien. Dagens største overraskelse var dog at Varde roklubs "normale" 4-er slog DSR Finanskrisens Åresag, som ellers stod til en samlet 1. plads! 1. pladsen gik således til Bornholmerne - og når vi ikke kan være med til at ro om selve medaljerne, så kan vi da i det mindste være med til at lave lidt rav i medaljefordelingernesmile Mon ikke at turen har givet så meget "blod på tanden" hos nogle af vores debutanter, at vi stiller mere end et hold til langdistanceturneringen til næste år? - vi ses!
Kanindåb
12 kaniner mødte ind til dåben lørdag den 15. august. Efter klargøring med check af foderstand, helbredstilstand, klipning, barbering, nedkølning og generel forskønnelse, var kaninerne klar til indførelse i kong Neptuns rige - og kan herefter kalde sig for rigtige roere. Se billederne under billedarkiv.
Sidste nyt - lør d. 1. august af Lene Balje
Kaproning
Varde Roklub stiller med 4 hold til langdistancekaproningen i Ringkøbing den 22. august. Det er 2 4-ere og 2 2-ere. Holdlisterne kan ses på opslagstavlen i klubben.
Langdistance Ringkøbing
Sidste tilmeldingsfrist for deltagelse i langdistancekaproning i Ringkøbing den 22. august er onsdag den 5. august 09 - se opslag i klubben.
Sidste nyt - ons d. 1. juli af Lene Balje
Sea Challenge Fyn
Så nærmer vi os starten på dette års Sea Challenge. Vi læser vejrudsigten meget ofte, og kan her fredag morgen konstatere, at det ser meget fornuftigt ud. Vi er gået igang med at pakke solcreme og vableplaster - og vi glæder os. Vi arbejder på højtryk for at få fat i den rigtige teknik, så vi lige som sidste år vil skrive dagbog her på siden - så følg med - og send MEGET GERNE en hilsen til os under punktet \"Seachallenge Fyn \" nederst til venstre. Starten går i Svendborg søndag den 26.07. kl. 12 - og vi har fået lovning på et par gps\'er, så I kan følge os direkte på nettet minut for minut og se hvor vi er. Se http://etracking.dk/ - nærmere information følger, når vi har fået den nøjagtige instruktion i Svendborg. MEN allerførst skal vi lige passe \"Thors Hammer\" på Open Air, hvor vi skal lange massevis af øl over disken. Vi glæder os til det hele - og ser frem til at skrive om vores oplevelser - og få en hilsen fra digsmile Hilsen Henning, Alex, John, Karin og Lene
Langtur til Fanø
I weekenden den 4-5. juli lagde 8 roere fra broen ved klubben kl. 12.30 med kursen mod Fanø. Tidspunktet var planlagt, så vi kunne komme gennem Ho Bugt på bagsiden af højvandet og med en indbygget frokostpause i Janderup. Alt gik efter planen og vi kom fint ud i bugten - og gik ind i et, for mange, uvant bølgefarvand. Midt på eftermiddagen blev det temmelig overskyet og vi måtte sige farvel til solen og den gode sigtbarhed. Det betød dog ikke at vi ikke fik set de forskellige pejlemærker undervejs, så som Rødhætte, Kystsanasoriet, Stryhns Isbar, de 4 hvide mænd og endelig Fanø. Et par sæler gjorde os selskab undervejs og en af bådene blev noget overrasket over en pludselig opstået muslingebanke. Den optimistiske besætning på 4-eren troede at de kunne ro hurtigere end Fanøfærgen, men måtte sande at rigtige motorkræfter nogle gange slår rugbrødsmotorerne, så de måtte pænt vente før de kunne krydse sejlrenden og kort herefter gå ind i Fanø Havn og lægge til. Aftenen stod på restaurantbesøg på Havnekroen en lun sommeraften, efterfulgt af en gåtur i hovedgaden og et glas rødvin i Fanø Roklub, hvor vi overnattede. I øvrigt et rigtigt fint klubhus. Søndagen startede med et par stafettet op i byen efter morgenmad og forplejning til dagens tur. Herefter blev der sat et par nye bådhold og der blev pakket og klargjort til dagens start, som gik kl. 10.30. Denne gang var det jo så meningen, at vi skulle med højvandet ind i bugten og gøre nytte af strømmen indad i Varde Å så længe som muligt. Det lykkedes over alt forventning, så selvom vi havde en smule modvind (ca. 6 m/s) de første 20 km, skød vi en gennemsnitsfart på 8-9 km i timen. Vi fik nogle oplevelser undervejs, med hvordan man ror op i bovbølger fra diverse motorbåde, færger og containerskibe. 4-eren var tæt på at blive hægtet på et par fiskekroge ud for Hjerting. Efter Tarphagebroen gik vi i land og spiste vores madpakker og strakte ben. Herefter var vi jo igen i vores daglige - helt flade!! - og velkendte rofarvand. Så turen gik i tjuhej fart til Janderup (aldrig har vi passeret Djævleøen i sådan en fart - gpsen målte 14 km i timen). I Janderup stod den på kaffe, kager og chokolade, samt en enkelt udskiftning af en roer. Herefter gik turen direkte til roklubben, hvor vi kl. 16 og efter 72 km roning i alt, blev modtaget med kolde øl - sikken en overraskelse! Bådene blev vasket og tørret efter alle kunstens og roklubbenssmile regler. Tak til alle for en rigtig dejlig weekend.
Sidste nyt - man d. 1. juni af Lene Balje
Langdistance København
Så kom langdistanceturneringen til København, nærmere betegnet Svanemølle Havn, hvor der ligger 4 københavnske roklubber på stribe, heriblandt roforeningen Kvik, som stod for dagens logistiske opgave. For første gang nogensinde var antallet af deltagende både over 50. Således var Vardes 4-er, hvis besætning denne gang bestod af Henning, John, Per, Karin og Lene tilmeldt i 10km åbent mix én af de 20 startende både i denne klasse. Vores placering blev en 9. plads efter en tur ud af Københavns havn og mod nord til Skovshoved i dejligt vejr med let vind (6-8 m/s)dog med sidebølger, som drillede os en smule. Det blev alt i alt til en rigtig god dag i København, hvor vi bl.a. fik besøg af Margit fra Skovshoved, som blot kom for at hilse på - hvilket var rigtig hyggeligt. Mon vi ses igen i Præstø? - ellers bliver næste gang i Ringkøbing - og vi glæder os allerede!
Langtur Als Sund
Lørdag den 13. juni var det planen at de 11 deltagere på årets langtur skulle have roet fra Sønderborg til Augustenborg, men med dagens vindstyrke (12 - 15 m/s) blev plan B(eller var det C?) trukket op af skuffen. Det blev til en kort rotur mod syd i bølger og med en anden form for skibstrafik end vi er vant til. Vi fandt læ og en dejlig sandstrand, hvor vi bar bådene på land og tog et lille hvil i solskinnet. Herefter roede vi tilbage til Sønderborg, hvor vi læssede bådene på traileren, og kørte til Augustenborg havn, hvor vi igen satte bådene i vandet og roede den lille tur til en meget smukt beliggende Augustenborg Roklub. Et madhold var sendt i forvejen - og da bådene var landet hos roklubben, valgte vi at bruge resten af blæsevejrsdagen til hygge i klubhuset. Der blev spist, drukket og grinet det meste af aftenen, hvorefter roerne blev delt i 2 sovehold - et for de stille - og et for de snorkende - som så sov på hver sin etage.

Søndag var vejret helt anderledes. Stort set ingen vind. Så vi fik set nærmere på de lokale vande, samt aflagt Katholm et kort besøg. Vi kan konstatere, at farvandet omkring Als absolut er et besøg værd - og mon ikke vi kommer igen en anden gang? Flere af de lokale indbyggere har kigget nærmere på bådene fra Varde Roklub og nysgerrigt kommenteret det smukke håndværk. Tak til alle for en rigtig god langtursweekend.
Sidste nyt - man d. 1. juni af Lene Balje
Langdistance Sønderborg
2. runde i langdistanceturneringen var henlagt til Sønderborg lørdag den 13. juni. Denne gang stillede vi med 2 hold. Den kendte 4'er og så en 2'er. I stærk nordvestenvind blev de 10 km forceret - og resultatet blev så hhv. en 6 pl. og en 17 pl. Pæne resultater i forhold til målsætningerne, men der er stadig plads til forbedringersmile Det var en god dyst og vores helt nye kaproer glæder sig allerede til næste runde! Efter kaproningen stødte 3 ekstra roere til - og vi fortsatte weekenden med en langtur i området.
Janderuptur
Onsdag aften samledes 22 roere for at ro en tur til Janderup og indtage de medbragte madpakker. 5 både og en enkelt kajak gik de ca. 9 km mod vest, og selvom himlen så lidt faretruende ud, undgik vi dog vand fra oven. Derimod forhindrede vestenvinden os i at gøre turen på under en timesmile Madpakken og en enkelt kop kaffe blev indtaget på pladsen bag \"Janderup Havn\" - og med fornøjelsen af en omgang lydighedstræning af hunde. Det har fået nogle i klubben til at overveje indførelsen af en ny rokomando: FØJ

Tak til alle for en dejlig roaften i juni.
Sidste nyt - fre d. 1. maj af Lene Balje
Langdistance Nakskov
Årets første langdistancekaproning startede lørdag den 30. maj i Nakskov. 5 varderoere drog afsted - og denne gang var det to debutanter på holdet. Holdet bestod således af: Gert, Lene, Per, John og Henning. Endnu engang kom en flot 7. plads i hus - og det var rigtig fint med sol og blæst(10 s/m)over Nakskov fjord. Tak for et par dejlige dage i Nakskov - hvor der kun findes særdeles venlige menneskersmile Vi glæder os til et gensyn i Sønderborg om 14 dage.
Kr. Himmelfartslangtur
Så blev det torsdag den 21. maj - og vi er mange - både kaniner, gl. roere og instruktører som har glædet os til at skulle på langtur. Turen var planlagt til at gå til Myrtue - en tur på i alt 30 km. Det blev en lille smule anderledes, da vejrudsigten sagde torden sidst på eftermiddagen. Derfor blev det besluttet, at vende ved Tarphagebroen og ro til Janderup for at gå i land og spise frokost. Vejret var ellers helt perfekt fra dagens start, sol fra en næsten skyfri himmel og næsten ingen vind. Det blev en rigtig god dag - og blot en lille time efter alle 19 roere var kommet i land og materiellet var tørret og kørt på plads kom det første tordenskrald efterfulgt af en ordentlig ladning vand. Tak for en rigtig god tur til alle deltagere. Nu er roskolen slut for i år, og vi glæder os til at se alle på vores almindelige roaftener fremover.
Sidste nyt - fre d. 1. maj af Lene Balje
Jubilæum
Lørdag den 16. maj blev Varde Roklubs 70-års jubilæum afholdt. Rigtig mange var mødt op til receptionen. Der var både medlemmer, tidligere medlemmer, naboer og venner. I dagens anledning havde klubben investeret i et nyt splitflag med DFFR's logo. Mange af dagens gæster bidrog med kontante gaver til klubben - rigtig mange tak til alle! Det var en rigtig hyggelig dag og rart at se, at så mange har interesse i vores klub.
Sidste nyt - ons d. 1. april af Lene Balje
Roskolen
Vi siger rigtig hjertelig velkommen til vores nye kaniner i roskolen. Vi glæder os over at I gerne vil deltage i roklubbens aktiviteter og ser frem til mange sjove, udfordrende og svedige ture på vandet.
Standerhejsning
Så blev det endelig standerhejsningstid. Nu starter rosæsonen igen og rigtig mange har glædet sig i rigtig lang tid. Solen skinnede og et par bådhold blev sendt på vandet bl.a. Nereus - vores flotte røde gigbåd - som skulle prøves for allerførste gang. En rigtig fin frokost blev arrangeret af Jørgen L. og Krista og mange medlemmer - nye og gamle var mødt op på denne flotte forårsdag. Vi glæder os til den kommende aktivitet i roklubben.
Sidste nyt - ons d. 1. april af Lene Balje
Forårsrengøring
Rigtig mange medlemmer var mødt op for at klargøre hus og området til den kommende sæsson. Der blev arbejdet med vand og sæbe - plæneklipper, hakke, rive og saks. Bådvogne blev hejst ned fra loftet, årer hængt i åregraven og bådene sat på vogne. Et par roergometre blev deponeret - men du kan stadig nå en \"svedetur\" i en af de 2 ergometre som står tilbage i bådhallen. Der blev monteret lys på bådtrailer, sat ny flagline i standeren og meget mere. Tak til alle de frivillige - og NU kan det ikke vare længe, før vi skal på vandet igensmile
Sidste nyt - søn d. 1. marts af Lene Balje
Myrtue travetur
Igen havde vi valgt den helt rigtige dag til at gå en skov- og strandtur i marbækområdet. Efter en meget våd regnvejrslørdag var det klaret op og solen kiggede frem undervejs på vores planlagte gårtur gennem området. Henning stod for arrangementet, og havde således uddelt opgaver til de 3 hold, som skulle løses undervejs. Der blev også sunget undervejs og samlet sten og skaller på stranden og efter gåturen var der boller med hjemmelavet marmelade og varm cacao. Det var en rigtig dejlig tur - og mon ikke også der kommer til at stå travetur på kalenderen igen til næste år?
Sidste nyt - søn d. 1. februar af Lene Balje
8GP slut
En våd afslutning på årets 8gp-turnering! Efter sidste runde af 8gp-turneringen var der arrangeret vildmarksbad. Så efter de 2 timers roning og knap 31 km i ergometret, bød denne fredag aften på ost og rødvin, efterfulgt af en tur i fællesbad på plænen foran klubhuset. Badet var ca. 40 grader varmt, så de badende tog sig ind imellem en kort tur under den kolde haveslange udendørs i februar måned! Tak til alle deltagerne og tak til arrangørene, som også selv nød det varme vand og selskabet i denne sidste uge af februar.
Vinsmagning
Så var vi alle igen invitetet til Vinsmagning mm ala Jacob Justesen fra Sillasens Hus. Og hvilken fornøjelse! - maden, vinen og stemningen var i top. Det var som sædvanlig en fornøjelse at være med til denne veltilrettelagte aften. Tak til Jacob - tak til Søren - og tak til torsdagsholdet, som tilsammen stod for logistikken denne aften. Vi ses forhåbentligt til et lignende arrangement igen til næste år!
Sidste nyt - søn d. 1. februar af Lene Balje
8 GP
Så nærmer vi os afslutningen på denne sæssons vinter 8GP. 60+ holdet har roet den sidste omgang og 35+ mangler lige den sidste. Begge hold ligger p.t. meget pænt i den samlede placering - men der er også blevet arbejdet hårdt undervejs. 8GP-sæssonen afsluttes med et udendørs vinterbad i slutningen af februar så nu venter vi blot på lidt sne for at få den helt rigtige stemningsmile
Sidste nyt - tor d. 1. januar af Lene Balje
Første Hjælp
Tirsdag den 21. januar havde klubben besøg af beredskabsstyrelsens repræsentant, som kunne fortælle de 24 fremmødte medlemmer en hel del om livredende 1. hjælp. Der blev talt om de forskellige former for tilskadekomst og hvordan vi hjælper i de forskellige situationer. Der blev også mulighed for at teste, hvordan vi lægger en person i aflåst sideleje samt hvordan man giver hjertemassage. Det var en spændende aften og vi siger tak til Jørn fra beredsskabsstyrelsen og tak til Karin for arrangementet samt tak til Kirsten N. for kagen.